”Varför oroa sig om något är fejk om man inte vet vad som är äkta?”

När Herta var sju trodde hon att hennes familj hade dött på fjället och lämnat henne ensam kvar. Några år senare är hennes mamma verkligen borta, försvunnen på samma fjäll. Nu är Herta tjugoett och massör på en galleria där diverse entreprenörer i hälso- och skönhetsbranschen huserar tillsammans med en vokalkvartett, en performancegrupp och Hertas flickvän, det uppfinningsrika mediet Nastia. Hennes bror Henrik arbetar på Unlimited Paper men drömmer om att skapa och försvinna i den rena konsten, så som han gjorde när han var barn och både mamma och pappa fortfarande fanns.

Fjällets succé är en roman om en splittrad familj där berättelsen om oss själva är viktigare än verkligheten. Om sökandet efter äkthet, andlighet och gemenskap i vår samtid – och en oupphörlig längtan upp på fjället.

Fjällets succé belönades med Albert Bonniers Stipendiefond för svenska författare.

Skrivet om Fjällets succé:

”Fjällets succé är en drömframkallande roman, i bokstavlig bemärkelse. Jag har läst den före insomnandet och därefter
drömt livliga drömmar som dröjt sig kvar som pregnanta filmsekvenser i medvetandet efter att jag vaknat. /…/Det är skruvat och new ageigt alltsammans, men otroligt fascinerande /…/ Jäderling skriver med ett gott humör och utan tvekan, hennes språk är kvickt och fullt av nyanser. Jag är både förförd och förbryllad.”

Sandra Stiskalo, Dagens Nyheter

”Här finns en omisskännlig, plågsam likhet med verkligt liv: Ledan är lite överallt. Man försöker göra allting rätt, det blir ofta fel. Man lappar ihop det hela så gott man kan med varierande resultat.

Det gemensamma: en grumlig, gudlös längtan efter att lämna tomheten och falla in i något äkta. Att hitta ett konstfullt sätt att närma sig det hopplösa självet, framtiden, omvärlden.

Viktoria Jäderlings språk har en lömsk och livfull närvaro och tycks kunna ta sig an precis vad det vill. Det är ömt, rått och njutbart. Väldigt ofta är det väldigt roligt. I den här förfinade sörjan stannar jag gärna länge.”

Ida Säll, Svenska Dagbladet

Jag blir alldeles rusig över att träda in i huvudet på Viktoria Jäderlings knäppa romanpersoner. /…/ Det märks på alla dessa öden att Jäderling också är novellist, men jag förstår också mängden människor som en formmässig spegling av upplevelsen av att vara i världen. För något som är utmärkande för vår tid är sakers tillfällighet: vi har tillfälliga relationer, tillfälliga jobb, människor flackar förbi. Romanens personer försvinner som folk gör mest ner i internets djupa virrvarr av humbug, fakta och riktigt underlig, specialiserad, information. /…/ Kombinationen app eller Instagram och något mystiskt eller magiskt är förstås en paradox, som Jäderling gör hejdlöst rolig. Just produktifieringen av och kapitaliserandet på diverse esoteriska läror är också själva huvudtemat här. /…/ Fjällets succé är en träffsäker samtidssatir, men en öm och ambivalent sådan. För i den värld Jäderling frambesvärjer härbärgerar kaoset också mystik. I de små poetiska infallen, som också är romanens stora styrka, finns trots allt en besynnerlig ordning.

Anna Lundvik, Sydsvenskan

”Det skulle vara kul att lägga ner Viktoria Jäderlings Fjällets succé i en tidskapsel. Framtida läsare skulle få en mycket precis, och väldigt förvirrande, bild av samhället idag; de skulle bli upplysta och trollade på samma gång./…/

Viktoria Jäderling övertygar inte minst med sitt språk och sin stil, som på samma gång är så piggt energisk och skönt avslappnad. Det är slängigt och rappt, och ofta väldigt roligt när det kommer till de skarpa iakttagelserna av vår tid; Henriks flickvän Rosa som försöker sig på en tveksam kolonialismdoftande karriär som dancehall-influencer, Herta som vill göra sig pengar på en behandling som bygger på knackningar på hjässan /…/

Therese Eriksson, Aftonbladet

HEM
UPP